Urgentie aanvragen

Wat is een urgentie?
Als je in een noodsituatie zit, krijg je soms voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning. Dit noemen we urgentie. De gemeente kan een urgentieverklaring geven aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Omdat alle woningen zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden, wordt er per situatie gekeken wat mogelijk is. Een urgentie is 6 maanden geldig.

Het Vierde Huis behandelt de urgentie-aanvragen voor de gemeente Almere. Wij kijken of je voldoet aan de regels en of je situatie past bij de regeling. Bekijk een voorbeeld van een urgentie-aanvraag in Almere.

Let op! Vraag een urgentieverklaring zelf aan. Op internet bieden organisaties aan dit voor je te doen – tegen betaling. We raden dit af. Een aanvraag duurt op die manier even lang, maar je betaalt er wel extra voor.

Waar moet ik aan voldoen?
Er zijn in elk geval een paar algemene voorwaarden om een urgentie te kunnen krijgen:

  • Je bent 18 jaar of ouder;
  • Je staat 2 jaar of langer ingeschreven in de gemeente Almere;
  • Je staat ingeschreven bij WoningNet en reageert op woningen waarvoor je in aanmerking komt;
  • Het belastbaar gezinsinkomen is lager dan € 46.000,-
  • Je hebt het afgelopen jaar geen sociale huurwoning geweigerd;
  • Je hebt de afgelopen 2 jaar geen urgentieverklaring ontvangen voor dezelfde situatie;
  • Je hebt geen schulden, of je kan laten zien dat je je schulden goed hebt geregeld.

Op welke woningen kan ik reageren met een urgentie?
Je kunt met je urgentie niet zelf met voorrang reageren, maar je wordt bemiddeld. Dat betekent dat je een eenmalig aanbod krijgt van een corporatie. In Almere wordt daarbij gekeken naar je huishoudgrootte, en welke woning daarbij past. Weiger je het aanbod van de corporatie? Dan verlies je je urgentie.  

Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan?
Als je aan de algemene voorwaarden voldoet, willen we graag weten wat je (nood)situatie is. In de Urgentiewijzer check je of je voor een urgentie in aanmerking komt. Een urgentie-aanvraag kost € 50,00. Je betaalt dit voor de aanvraag, ook als daar uitkomt dat je geen urgentie krijgt.

Start de Urgentiewijzer, en vraag direct urgentie aan:

Naar de Urgentiewijzer

Als je niet weet of je aan de voorwaarden voldoet, of meer informatie wilt, kan je een urgentie-adviesgesprek aanvragen. We kijken dan samen naar je situatie en geven advies. Dit gesprek is telefonisch, en kost niets. Maak hier zelf een afspraak.

Heb je een urgentie aangevraagd? Binnen 8 weken ontvang je dan bericht waarin staat of je urgentie krijgt of niet. Als je op medische gronden een urgentie aanvraagt, kan het zijn dat je een afspraak krijgt bij een keuringsarts.

Wat zijn zoekprofielen?
Bij een urgentieverklaring hoort ook een zoekprofiel. Een zoekprofiel is het maximaal aantal kamers wat passend is bij jouw huishoudgrootte. De gemeente Almere heeft hiervoor regels opgesteld. Heb je een urgentieverklaring? Dan wordt op basis van deze regels het zoekprofiel bepaald.  De corporatie zal je dan een woning aanbieden, die past bij jouw zoekprofiel. Met een zoekprofiel van maximaal 3 kamers, kom je trouwens alleen in aanmerking voor een appartement.

 

Huisvestingsvergunning aanvragen

Wat is een huisvestingvergunning?
Een huisvestingsvergunning is verplicht als je in een sociale huurwoning gaat wonen. Hierin staat dat je aan de voorwaarden voldoet om in zo’n woning te mogen wonen. Bijvoorbeeld dat je niet teveel verdient voor de woning. Zo zorgt de gemeente dat sociale huurwoningen naar de mensen gaan voor wie ze bedoeld zijn. 

Waar moet ik aan voldoen?

  • Je staat ingeschreven bij WoningNet Almere;
  • Het inkomen van het huishouden is lager dan € 40.765 (1 persoon) of € 45.014 (2 of meer personen). In sommige gevallen mag het inkomen maximaal € 52.147 zijn. Als urgent woningzoekende mag het inkomen van het huishouden nooit hoger zijn dan € 46.000;
  • Je bent ouder dan 18 jaar;
  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsstatus.

Extra voorwaarden
In de gemeente Almere zijn er extra voorwaarden bij het vinden van bepaalde woningen. Deze staan in de advertentie vermeld van de woning waar je op reageert. Lees deze goed door; er wordt gecontroleerd of je aan de voorwaarden voldoet als je op een woning reageert.

Hoe vraag ik een huisvestingsvergunning aan?
Als je een woning van een corporatie huurt, vraagt de corporatie de huisvestingsvergunning voor je aan. Als je een sociale huurwoning van iemand anders gaat huren, doe je dat zelf, via Het Vierde Huis. Controleer in het digitale portaal of je een huisvestingsvergunning nodig hebt. Na het invullen van de vragen kan je deze gelijk aanvragen.

Het Vierde Huis bekijkt de aanvraag, we proberen het binnen 3 weken te regelen. Als er een besluit is genomen, ontvang je een e-mail. Daarna ga je naar je digitale dossier, hier kan je de vergunning downloaden.

Veelgestelde vragen

Hoe vind ik een woning zonder urgentie?
Als je bent ingeschreven bij WoningNet kan je reageren op die woningen die passen bij je situatie. Je maakt meer kans als je langer bent ingeschreven, en als je reageert op woningen die minder gewild zijn. Soms worden woningen verloot.

Zijn er andere plekken om woonruimte te vinden?
Als een tussenoplossing is het huren van een kamer misschien een optie. Daar kun je redelijk snel voor in aanmerking komen. Op internet zijn er verschillende mogelijkheden om een kamer te zoeken, zoals bijvoorbeeld via Kamernet.

In between places biedt studio’s en 2-kamerappartementen aan voor woningzoekenden die dringend tijdelijke huisvesting nodig hebben. Het huurcontract is voor maximaal 2 jaar. Kijk voor meer informatie op www.inbetweenplaces.nl/site/inbetween/almere/woonconcept

Mag ik een aangeboden woning weigeren?
In Almere mag je als je een urgentie hebt, een woning niet weigeren. Als je dit toch doet, of je reageert niet op de uitnodiging of bezichtiging, dan verlies je je urgentie.

Wat zijn zoekprofielen?
Bij een urgentieverklaring hoort ook een zoekprofiel. Een zoekprofiel is het maximaal aantal kamers wat passend is bij jouw huishoudgrootte. De gemeente Almere heeft hiervoor regels opgesteld. Heb je een urgentieverklaring? Dan wordt op basis van deze regels het zoekprofiel bepaald.  De corporatie zal je dan een woning aanbieden, die past bij jouw zoekprofiel. Met een zoekprofiel van maximaal 3 kamers, komt je alleen in aanmerking voor een appartement.