Urgentie aanvragen

Wat is een urgentie?
Als je in een noodsituatie zit, krijg je soms voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning. Dit noemen we urgentie. De gemeente kan een urgentieverklaring geven aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Omdat alle woningen zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden, wordt er per situatie gekeken wat mogelijk is. Een urgentie is 6 maanden geldig. 

Het Vierde Huis behandelt de urgentie-aanvragen voor de gemeente Bunnik. Wij kijken of je voldoet aan de regels en of je situatie past bij de regeling.

Let op! Vraag een urgentieverklaring zelf aan. Op internet bieden organisaties aan dit voor je te doen – tegen betaling. We raden dit af. Een aanvraag duurt op die manier even lang, maar je betaalt er wel voor. 

In wat voor woning kom ik terecht?
Als je urgentie hebt gekregen, kan je zelf een woning zoeken, via WoningNet regio Utrecht. Met een urgentie kan je meestal reageren op een appartement vanaf de eerste etage. 

Waar moet ik aan voldoen?
Er zijn in elk geval een paar algemene voorwaarden om een urgentie te kunnen krijgen:

  • Je bent 18 jaar of ouder;
  • Je woont minstens 1 jaar onafgebroken in woningmarktregio Utrecht;
  • Je hebt een zelfstandige woonruimte;
  • Een verhuizing binnen 6 maanden is noodzakelijk;
  • Je staat ingeschreven bij WoningNet en reageert op woningen waarvoor je in aanmerking komt;
  • Het belastbaar gezinsinkomen is lager dan € € 52.147,-.

Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan?
Als je aan de algemene voorwaarden voldoet, willen we graag weten wat je (nood)situatie is. In de Urgentiewijzer check je of je een urgentie kan aanvragen. Een standaard urgentie-aanvraag is gratis. Een urgentie-aanvraag op medische gronden kost € 207,87, dit bedrag krijg je terug als de urgentie wordt toegewezen. Start de Urgentiewijzer, en vraag direct urgentie aan:

Naar de Urgentiewijzer

Als je niet weet of je aan de voorwaarden voldoet, of meer informatie wilt, kan je een kansadviesgesprek aanvragen. We kijken dan samen naar je situatie en geven advies. Dit gesprek is telefonisch, en kost niets. Maak hier hier zelf een afspraak.

Binnen 8 weken na de aanvraag ontvang je bericht waarin staat of je urgentie krijgt of niet. Als je op medische gronden een urgentie aanvraagt, kan het zijn dat je een afspraak krijgt bij een keuringsarts.

Veelgestelde vragen

Hoe vind ik een woning zonder urgentie?
Als je bent ingeschreven bij WoningNet kan je reageren op die woningen die passen bij je situatie. Je maakt meer kans als je langer bent ingeschreven, en als je reageert op woningen die minder gewild zijn. Soms worden woningen verloot.

Corporaties verhuren soms ook woningen in de vrije sector. Deze hebben een hogere huur, maar zijn vaak wel sneller beschikbaar.

Zijn er andere plekken om een woning te vinden?
Er zijn verschillende websites waar woningen en kamers te huur worden aangeboden, zoals:

Kan ik een urgentie aanvragen als ik ouder ben dan 65 jaar?
In de woningmarktregio Utrecht komen woningzoekenden met een leeftijd vanaf 65 jaar over het algemeen niet in aanmerking voor een urgentie. Woningzoekenden met een leeftijd vanaf 65 jaar krijgen al voorrang op bepaalde woningen via WoningNet. Deze woningen zijn te herkennen aan het label ‘Senioren’.

Kan mijn urgentie verlengd worden?
Als je na 6 maanden nog geen geschikte woning hebt gevonden, kan je verlenging aanvragen. Dat kan vier weken voordat de urgentie afloopt. Een urgentie wordt alleen verlengd als er niet genoeg aanbod is geweest dat past bij het zoekprofiel. Neem voor een verlenging contact op via bunnik@hetvierdehuis.nl.

Mag ik een aangeboden woning weigeren?
In Bunnik wordt niet gekeken of je een woning geweigerd hebt. Alleen als je een urgentie wilt verlengen, kijken we of je woningen geweigerd hebt. Als dat zo is, kan dat betekenen dat je urgentie niet verlengd wordt.

Kan ik de betaalde kosten terug krijgen?
De betaalde kosten voor een urgentie-aanvraag op medische gronden wordt alleen terugbetaald als de urgentie is toegekend.