Urgentie aanvragen

Wat is een urgentie?
Als je in een noodsituatie zit, krijg je soms voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning. Dit noemen we urgentie. De gemeente kan een urgentieverklaring geven aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Omdat alle woningen zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden, wordt er per situatie gekeken wat mogelijk is. Een urgentie is 6 maanden geldig.

Het Vierde Huis verzorgt de urgentie-aanvragen voor de gemeente IJsselstein. Wij kijken of je voldoet aan de regels en of je situatie past bij de regeling.

Let op! Vraag een urgentieverklaring zelf aan. Op internet bieden organisaties aan dit voor je te doen – tegen betaling. We raden dit af. Een aanvraag duurt op die manier even lang, maar je betaalt er wel voor.

Waar moet ik aan voldoen?
Er zijn in elk geval een aantal voorwaarden om een urgentie te kunnen krijgen:

  • Je bent 18 jaar of ouder;
  • Je staat 1 jaar of langer ingeschreven in de gemeente IJsselstein;
  • Je hebt zelfstandige woonruimte;
  • Je staat ingeschreven bij WoningNet en reageert op woningen waarvoor je in aanmerking komt;
  • Het belastbaar gezinsinkomen is lager dan € 52.147,-
  • Je hebt het afgelopen jaar geen sociale huurwoning geweigerd;
  • Je hebt de afgelopen 2 jaar geen urgentieverklaring ontvangen voor dezelfde situatie;
  • Je hebt geen schulden, of je kan laten zien dat je je schulden goed hebt geregeld;
  • De (woon)problemen zijn ontstaan in IJsselstein;
  • Er is een noodsituatie, die niet door jou is ontstaan;
  • Je kan laten zien dat je niet zelf binnen 6 maanden andere huisvesting kan betrekken binnen de woningmarktregio(*)

Op welke woningen kan ik reageren met een urgentie?
Als je urgentie hebt gekregen, kan je zelf een woning zoeken, via WoningNet regio Utrecht. Met een urgentie kan je reageren op een appartement vanaf de eerste etage.

Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan?
Als je aan de algemene voorwaarden voldoet, willen we graag weten wat je (nood)situatie is. In de Urgentiewijzer check je of je een urgentie kan aanvragen:

Naar de Urgentiewijzer

Als je niet weet of je aan de voorwaarden voldoet, of meer informatie wilt, kan je een kansadviesgesprek aanvragen. We kijken dan samen naar je situatie en geven advies. Dit gesprek is telefonisch, en kost niets.  Je kan een afspraak maken als je eerst de Urgentiewijzer hebt ingevuld. 

Een urgentie-aanvraag voor deze gemeente is gratis. Alleen wanneer er bij een medisch onderzoek moet plaatsvinden bij een urgentie-aanvraag op medische gronden, dan zijn de legeskosten € 180,85,-  (prijspeil 2022).

Binnen 8 weken ontvang je bericht waarin staat of je urgentie krijgt of niet. Als je op medische gronden een urgentie aanvraagt, kan het zijn dat je een afspraak krijgt bij een keuringsarts.

(*) Tot de woningmarktregio behoren de gemeenten: Montfoort, Oudewater, De Ronde Venen, Woerden, De Bilt, Bunnik, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Vijfheerenlanden, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede.

Veelgestelde vragen 

Hoe vind ik een woning zonder urgentie?
Als je bent ingeschreven bij WoningNet kan je reageren op die woningen die passen bij je situatie. Je maakt meer kans als je langer bent ingeschreven, en als je reageert op woningen die minder gewild zijn. Soms worden woningen verloot. 

Corporaties verhuren soms ook woningen in de vrije sector. Deze hebben een hogere huur, maar zijn vaak wel sneller beschikbaar.

Zijn er andere manieren om een woning te vinden?
Er zijn verschillende websites waar woningen en kamers te huur worden aangeboden, zoals: