Succesvolle pilot Het Laatste Kansbeleid bij Viveste

Over ons

maandag 15 juli 2013

Redactie Het Vierde Huis

“We hebben gekozen voor Het Laatste Kansbeleid van Het Vierde Huis omdat we onze huurders willen helpen om uit een probleemsituatie te komen,” vertelt Cora Drost van Woningcorporatie Viveste. De eerste pilot was een huurder met een schuld, die voor huisuitzetting in aanmerking kwam.“

VivesteMet hulp van de juiste partijen is gezocht naar een oplossing om de huurder verder te helpen en haar leven weer op de rit te krijgen. We vonden het mooi en positief om te zien dat de huurder deze kans met beide handen aangreep en uit zichzelf acties ondernam om haar situatie te verbeteren. Deze succesvolle pilot was voor ons de aanleiding om andere ‘probleemhuurders’ ook deze kans te geven”, vervolgt Drost.

Financiële- en zorgpilots

Sinds begin 2013 zet Woningcorporatie Viveste in Houten Het Laatste Kansbeleid in. Inmiddels werkt Viveste samen met Het Vierde Huis om zes huurders met huurachterstand te begeleiden. Naast de financiële pilot heeft Viveste ook gekozen voor ondersteuning in een zorgtraject. Cora Drost: “Wij proberen nu huurders te helpen met zorgsituaties. Bij zorg zijn er complexere problemen en heb je overleg met veel meer partijen. Het Vierde Huis heeft ons in contact gebracht met (zorg)instanties waarmee wij nog niet eerder hebben gewerkt.” Viveste wil deze huurders nog een laatste kans bieden. Kiest een huurder ervoor om niet mee te willen werken, dan zal alsnog voor huisuitzetting worden gekozen.

Samen afspraken maken

Als corporatie heeft u wel eens te maken met huurders die voor problemen zorgen, structureel overlast veroorzaken, of huurders die door een huurschuld hun woning kwijt dreigen te raken. Met Het Laatste Kansbeleid kunt u uw huurders de kans geven om een andere weg in te slaan en hiermee uitzetting te voorkomen. Huurder, verhuurder en hulpverleners maken samen afspraken. Afspraken over de huurschuld, maar ook over de aanpak van andere schulden, psychische problemen, verslaving of opvoedingsproblemen. Door professionele bemiddeling, het op orde krijgen van de financiële situatie van huurders en gedragsverandering, zoekt Het Vierde Huis naar een passende, dwingende oplossing met oog voor het individu.

Contact 

Bent u geïnteresseerd in Het Laatste Kansbeleid of wilt u weten wat Het Vierde Huis voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.


Naar nieuwsoverzicht