Urgentieaanvragen in Almere via één loket door nieuwe samenwerking

maandag 15 april 2013

Redactie Het Vierde Huis

De gemeente Almere is sinds 1 januari 2013 een samenwerking aangegaan met Het vierde huis. Het vierde huis heeft de afhandeling van de urgentieaanvragen overgenomen van de gemeente. Door deze samenwerking kunnen woningzoekenden nu bij één loket terecht voor urgentieaanvragen, waardoor het traject snel en efficiënt kan worden doorlopen.

Door het invullen van een korte vragenlijst in de urgentiewijzer kunnen woningzoekenden eerst zelf inschatten wat hun kans is om in aanmerking te komen voor urgentie. Daarna kiezen zij ervoor of ze inderdaad een aanvraag willen indienen.

Is de aanvraag gedaan, dan gaan de adviseurs van Het vierde huis aan de slag. Zij zorgen dat de aanvraag wordt aangevuld met de benodigde documentatie. Daarvoor nemen ze bijvoorbeeld contact op met een zorginstantie of financiële organisaties. Vervolgens gaat het volledige dossier naar een externe, onafhankelijke urgentiecommissie, die de aanvraag beoordeelt. Het vierde huis informeert de aanvrager binnen acht weken over het genomen besluit.


Naar nieuwsoverzicht