Urgentie aanvragen

Wat is een urgentie? 
Als je in een noodsituatie zit, krijg je soms voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning. Dit noemen we urgentie. Er kan een urgentieverklaring gegeven worden aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Omdat alle woningen zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden, wordt er per situatie gekeken wat mogelijk is. Een urgentie is 6 maanden geldig.

Het Vierde Huis verzorgt namens de corporaties de urgentie-aanvragen voor de regio Rivierenland, Bommelerwaard en Altena. De gemeenten die onder deze regio vallen zijn Altena, Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.

Let op! Vraag een urgentieverklaring zelf aan. Op internet bieden organisaties aan dit voor je te doen – tegen betaling. We raden dit af. Een aanvraag duurt op die manier even lang, maar je betaalt er wel voor.

Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan?
Check eerst in de Urgentiewijzer of je een urgentie kan aanvragen. Als je de urgentiewijzer hebt doorlopen, kun je een kansadviesgesprek inplannen. In dit gesprek wordt je aanvraag besproken. Dit gesprek is kost niets. Daarna kan je de urgentie aanvragen.

Een urgentie-aanvraag kost € 50,00. Je betaalt dit voor de aanvraag, ook als daar uitkomt dat je geen urgentie krijgt.

Binnen 8 weken na de aanvraag ontvang je bericht waarin staat of je urgentie krijgt of niet.